Posted by on 5.3.2021

Miksi pitäisi keskittyä vain siihen missä on parhaimmillaan? Jäätkö kehityksestä jälkeen, jos et yritä mennä epämukavuusalueelle?

Pienen yrityksen näkökulmasta keskittyminen ydinosaamiseen tuo parhaat tuotot ja mikä tärkeintä, myös asiakkaat ovat silloin tyytyväisimmillään. Jos yrität tehdä kaikkea vähän, nettisivuillasi tarjotaan jos vaikka mitä palveluita, se rajoittaa myyntiä. Asiakkaan näkökulmasta ostamisen helppous tulee siitä, että yrityksen toiminnasta saa selkeän kuvan, toisin sanoen: mihin ongelmaan saan sieltä ratkaisun.

Vai kuinka uskottavalta kuulostaa että löydät osaavan it-konsultin nettisivuilta myös joogatunteja?

Yleinen harhaluulo on, että tarjoamalla kaikille kaikkea, asiakkaita olisi enemmän. Valitettavasti tämä on juuri päinvastoin. Etenkin nykyään, kun tietomäärä kasvaa eikä yksi henkilö tai yritys pysty hallitsemaan enää kovinkaan suuria kokonaisuuksia täydellisesti. Asiakkaat etsivät ratkaisuja täsmäongelmiin ja monessa projektissa voi olla monia eri toteuttajia mukana. Hyvin harvoin pystytään valitsemaan vain yhtä kumppania, joka tekee kaiken.

Perinteisesti tilitoimistot ovat olleet näitä kaikille kaikkea -tyyppisiä toimijoita. On ollut ilo huomata, että myös muut tilitoimistot ovat alkaneet profiloitua tietyn alan osaajiksi. Meidän ehdoton vahvuus on arkkitehtitoimistojen palveleminen, joka tukee myös muita asiantuntijayrityksiä, joissa palkkakustannukset ovat tuloslaskelman suurin kuluerä. Asiakas hyötyy, kun tiedämme alan parhaita käytäntöjä, osaamme tes-tulkinnat, tiedämme ohjelmistot, pystymme kysymään kysymykset asioihin, joita asiakas ei välttämättä osaa oma-aloitteisesti kertoa. Tämä kaikki tekee yhteistyöstä asiakkaalle helppoa. Asiakas myös kokee olonsa turvalliseksi, kun luottamus siitä, että asiat ovat osaavissa käsissä, on syntynyt heti yhteistyösuhteen alussa.

Uskon, että suurimmalla osalla toimialoista vastaavantyyppinen keskittyminen on mahdollista siihen missä olette parhaita ja vieläpä nautitte sen tekemisestä.

Mitä tapahtuu ammattitaidolle, jos keskittyy vain yhteen asiaan? Ennalta määritetty opiskelu, uusien asioiden aktiivinen etsiminen ja hyvät verkostot takaavat pysymisen kehityksen mukana. Hyvät verkostot auttavat myös siihen, että voit tarvittaessa tarjota myös oman osaamisalueen ulkopuolella olevia asioita. Ei sinun tarvitse itse olla välikätenä, riittää, kun osaat suositella omalle asiakkaallesi parasta osaajaa hänen kaipaamassaan asiassa.

Suosittelen pohtimaan mikä on oma ydinosaamisesi. Kun tämä on selvillä, käy omat nettisivut läpi ja pohdi vastaako nettisivuilta saatu kuva ydinosaamistasi. Suositusten lisäksi nettisivut ovat niitä harvoja paikkoja, joissa tuleva asiakas saa sinusta tietoa. Siksi on hyvä, että kerrot myös ulospäin sen missä ongelmassa olet asiakkaalle paras vaihtoehto.