Posted by on 14.6.2017

Sain tänään puhelun uudenmaanpuhelinluettelosta. Myyjä aloitti, että teillä on ollut täällä nimi ja puhelinnumerotieto. Tämän jälkeen puhelu eteni ja myyjä antoi ymmärtää, että jatketaan samoilla ajatuksilla ja hinta on 85 e/6 kk. Mikäli olisin sanonut, että jatketaan, laskun tultua ei olisi enää peruutusoikeutta. Mielestäni myyjän pitäisi selkeästi sanoa, että aikaisempi tieto on ollut ilmainen ja nyt nämä tiedot maksavat tämän verran. Tai jos aikaisempaa ilmaista ei halua mainita, ei silloin pitäisi mainita mitään aikaisemmista tiedoista.

Nämä kyseenalaiset yritykset pilaavat puhelinmyyjien sekä myyjien maineen. Minulla on sattunut omassa asiakaskunnassa kaksi tapausta, joille nämä puhelinluetteloveijarit ovat onnistuneet puhumaan asian niin, että ns vanhoilla on jatkettu ja nyt maksetaan. Moraalisesti kypsä toimija antaisi asiakkaiden peruuttaa tilaukset tai ainakin lähettäisi sähköpostilla tilausvahvistuksen, jonka voisi vielä siinä vaiheessa perua.

Aloittaville yrittäjille sekä kokeneemmillekin neuvoksi. Yritysten välistä kauppaa eivät koske samat oikeudet kuin kuluttajaa eli sinulla ei ole peruutusoikeutta. Älkää tilatko puhelimessa mitään ilman, että olette saaneet siitä esimerkiksi tarjouksen sähköpostiin. Itse pyydän aina tarjouksen sähköpostiin ja palaan asiaan, kun olen käynyt asian läpi. Näin ollen on myyjän velvollisuus olla uudestaan yhteydessä tilauksen osalta tai jos palvelu vaikuttaa hyvältä, pystyt sähköpostilla kuittaamaan, että tilaat asian.

Jos epäilette, että olette olleet mukana aiemmin samoilla tiedoilla, pyytäkää myyjältä viimeisin lasku palvelusta ja tehkää päätös vasta kun tiedätte mistä on kyse. Itse satuin olemaan koneella, kun myyjä soitti. Kerroin, että voin katsoa tästä koneelta minkä verran olemme viimeksi maksaneet. Myyjä kertoi pyytäessäni yrityksen nimen, etsin laskuluettelosta kyseisellä nimellä, mutta eihän sieltä mitään löytynyt. Myyjä lupasi etsiä laskun heidän päästään ja palata asiaan parin tunnin päästä. Ei ole kuulunut.

On myös toinen syy olla tilaamatta suorilta mitään. Kaikki asiat kuulostavat hyviltä, mutta kulujen tiukka seuranta vaatii sen, että jokainen päätös pitää olla liiketoiminnan kannalta järkevä. Miettikää vähintään muutama minuutti asiaa ja palatkaa, jos asia kuulostaa vielä järkevältä. Itse suosin sitä, että nukun aina yön yli, tällä periaatteella olen säästänyt omia ja työnantajan rahoja vuosien aikana useita kymmeniä tuhansia. Moni asia on jäänyt tilaamatta seuraavana päivänä.

Seuraavan kerran, kun saatte soiton puhelinluettelosta, selvittäkää nämä:

  1. Kuinka paljon olemme maksaneet aiemmin?
  2. Mitä hyötyä tästä on minulle?
  3. Lähettäkää tarjous sähköpostiin näkyvyydestä
  4. Kertokaa myyjälle, että sinä palaat asiaan, jos tarjous kuulostaa hyvältä
  5. Nuku yön yli
  6. Aamulla voit siirtää tarjouksen roskakoriin

Onneksi Netvisorissa saa haettua laskuttajan nimen perusteella kaikki laskut ja pystyin heti katsomaan onko kyseiseltä toimijalta tullut laskua. Yleensä kieltäydyn näistä kaikista puheluista heti alkuun, mutta halusin kuulla miten he hoitavat asian, kun asiakaskunnassani oli tullut eteen vastaavia tapauksia. Tämä kirjoitus on tarkoitettu opiksi aloittaville yrittäjille eikä tämän tarkoitus ole mustamaalata mitään tiettyä yritystä. Yrittää saa vapaasti, mutta muistakaa myös moraali. Minä ainakin tykkään nukkua yöni hyvin, kun tiedän, että olen kohdellut asiakkaitani sekä lain että moraalin kannalta oikein. Suosittelen tätä myös sinulle.

Posted in: Yleinen