Posted by on 18.6.2016

Aloittavan yrittäjän tärkeimmän valinnan hallinnon puolelta joutuu tekemään yrittäjätaipaleen alussa – hetkessä jossa ei ole vielä ymmärrystä ja osaamista valita sitä itselleen sopivinta. Hyvän tilitoimiston löytyminen on onneksi helppoa. Suurin osa suomalaisista tilitoimistoista on laadukkaita ja hyvin asiakkaitaan palvelevia. Tässäkin asiassa suositus on paras tae toimivasta yhteistyöstä.
Alla on mielestäni kolme tärkeintä asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon valitessa itselleen sopivinta tilitoimistoa.

1. Henkilö
Toimiston nimi on hyvä tae laadukkaasta palvelusta, mutta kaikkein tärkeintä on henkilö, joka hoitaa sinun asioita. Vaikka laatukriteerit ovat toimiston sisällä tiukat, me tiedämme, että jokaisessa toimistossa on myös niitä huonoimpia kirjanpitäjiä. Valitettava totuus, mutta jos saat suosituksen jostain toimistosta ja henkilöstä, kannattaa sinun vaatia samaa henkilöä hoitamaan asioitasi, josta olet saanut suosituksen.

2. KLT-kirjanpitäjä
Varmin vaihtoehto on valita KLT-kirjanpitäjä, hänellä on todennäköisimmin ajantasainen tieto siitä miten asioita tehdään ja pitää tehdä. KLT-kirjanpitäjällä on tietty pohjakoulutus ja lisäksi hän on läpäissyt KLT-tentin, jonka saa suoritettua vuosittain noin sata kirjanpitäjää. Kirjanpitojakin saa tehdä kuka tahansa kadun mies, joten jo pelkästään oman oikeusturvan kannalta KLT on minimivaihtoehto. KLT:n huomissa mikään lakisääteinen asia ei ainakaan jää hoitamatta. KLT:stä pääset lukemaan lisää Taloushallintoliiton sivuilta tästä.

3. Vaihda
Tilitoimistoon ei kannata jäädä asiakkaaksi, jos et ole tyytyväinen. Vaihda toimistoa ja vaadi palvelua. Nykyään ei kannata valita muita ohjelmistoja kuin pilvessä toimivia, kuten esimerkiksi Netvisor tai Procountor. Näissä ohjelmistoissa tilitoimiston vaihtaminen on helppoa. Alkusaldoja ei tarvitse syöttää käsin, riittää että käyttöoikeus siirretään seuraavaan tilitoimistoon. Tietysti uusi toimija joutuu aina perehtymään aineistoon, mutta ei niin paljoa kuin vielä kymmenen vuotta sitten.

Jos olet vaihtanut toimistoa kolme kertaa lyhyen ajan sisään, ei vika välttämättä ole enää tilitoimistossa vaan silloin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä voisinko tehdä asioita toisin.
Kirjoitan tulevaisuudessa myös siitä mitä palveluja on järkevää ostaa ja mitä palvelua kannattaa vaatia lakisääteisten velvoitteiden lisäksi. Liian monella kriteerillä tilitoimiston valinta menee liian vaikeaksi alkuvaiheessa, mielestäni yllä on kolme ehdottomasti tärkeintä asiaa.

Muista, että kaikki on lopulta kiinni henkilökemiasta, miten yhteispeli sujuu oman kirjanpitäjän kanssa. Jos juttelu on vaikeaa, ei luottamusta synny eikä yhteistyö tule rakentumaan sellaiseksi mistä kannattaa maksaa.

Tilitoimiston valinta on kuin kahvilan valinta: huonoon ei haluaisi mennä uudestaan, mutta hyvän löydyttyä sinne haluaa koko ajan uudestaan.