Tiliampparin tarina

Vain intohimoinen suhtautuminen saa merkittäviä tuloksia aikaiseksi.

Tiliamppari syntyi, koska tajusin itse tilitoimistopalveluja ostaneena, kuinka vaikeaa on löytää hyvä tilitoimisto – ja tietää, mitä se lopulta maksaa. Toinen merkittävä motivaattori oli yrittäjien työajan ja rahan säästäminen siirtämällä koko taloushallinto paperittomaksi. Edelleenkään suurin osa yrittäjistä ei usko, kuinka paljon helpommalla voi päästä. Olen itse nähnyt ja kokenut, kuinka paljon uudet työkalut säästävät työaikaa yrityksissä – paperiton kirjanpito säästää helposti puolikkaan ihmisen työpanoksen muutaman henkilön yrityksessä.

Miten päädyin tähän?

Ensimmäinen kokemukseni kirjanpitoon tuli, kun näin lapsuudessa kotona perinteisiä kirjanpitovihkoja, joissa eri sarakkeisiin merkitään eri kirjanpidon tilien tapahtumia. Ne olivat mielenkiintoisia, lähes yhtä mielenkiintoisia kuin laskin, josta tulee kuittirullaa.
Kaupallinen puoli oli selvää jo ala-asteella, jonka aikana sain ylimääräistä rahaa jääkiekkokorttien myynnillä. Ostin suuremman erän kortteja ”tukusta” ja myin niitä eteenpäin. Jälkikäteen ajateltuna toimin jo silloin rationaalisesti taloudellisesta näkökulmasta. Suurin osa kavereista teki vaihtokauppoja, koska halusivat tietyn pelaajan kortteja, itse tein vaihtokauppoja saadakseni harvinaisia eli arvokkaita kortteja. Puhtaasti taloudellisia päätöksiä, ei tunnepitoisia päätöksiä.

Lukion jälkeen päädyin pidemmän kaavan kautta opiskelemaan yo-pohjaiseen merkonomikoulutukseen, jossa lopullinen päätös kirjanpitäjän urasta syntyi. Kirjanpidon opettajana oli Terttu Söderström, jonka innoittava opetus laittoi alulle tulevan KLT-kirjanpitäjän. Muistan ensimmäisiltä tunneilta kirjanpidon loogisuuden ihanuuden: Tämähän on yksinkertaista – riittää kun debet ja kredit ovat yhtä paljon.

Koulun lopussa oli työharjoittelu ja Terttu suositteli minua hänen kirjantekokumppanilleen, Marketta Pietarilalle. Pääsin työharjoitteluun kesällä 2004 tilitoimistoon, joka työllisti kymmenen henkilöä. Ensimmäisen päivän jälkeen, kun olin palkallisessa työharjoittelussa, tiesin kirjanpidon oleva tuleva ammattini. Samana päivänä ostimme vaimoni kanssa ensimmäisen yhteisen asunnon. Mietin edelleen sitä ensimmäisen päivän fiilistä, kun tajusin löytäneeni oman alan.

Jäin työharjoittelun jälkeen töihin ja sain koko ajan lisää vastuuta. Halusin oppia koko ajan uutta, otin vinkit vastaan ja tein asioita oppien parhailta. En tajunnut asiaa silloin, mutta lähtökohtani oli aina tutustua asiakkaaseen ja hänen liiketoimintaan niin hyvin kuin mahdollista. Tietysti tärkein asia oli tehdä tuottavaa työtä mahdollisimman paljon. Katsoin asiakkaan lukuja, vertailin sitä saman toimialan muihin asiakkaisiin. Jos huomasin epäloogisuuden tai tavan säästää, kerroin siitä asiakkaalle. Tein yli kymmenen vuotta sitten asioita, joita nyt patistetaan tekemään, koska koneet hoitavat työn tulevaisuudessa. Kirjanpitäjän pitää antaa asiakkaalle tukea liiketoiminnan päätöksiin ja sparrata asioita keskenään eikä hoitaa pelkkää lakisääteistä kirjanpitoa. Pidin sitä aivan luonnollisena silloin ja nyt kuva on vain vahvistunut.

Ollessani tilitoimistossa töissä, opiskelin samaan aikaan työn ohessa tradenomiksi. Rupeama oli raskas, työpäivän jälkeen kaksi vuotta ma-to klo 17.30-20.30 kouluun, viikonloppuisin tehtäviä. Minulla oli motivaatio saada tradenomin tutkinto, koska siinä vaiheessa KLT-tenttiin päästäkseen piti olla alempi korkeakoulututkinto. Sain tutkinnon ja menin seuraavaan KLT-tenttiin, joka meni ensimmäisellä yrittämällä läpi.

Vuonna 2008 lähdin osakkaaksi tilitoimiston toimistopäällikön paikalta muun alan yritykseen hoitamaan talousasioita. Muutaman vuoden jälkeen vuonna 2011 siirryin toimitusjohtajaksi talouspäällikön tontilta. Vuonna 2013 perustimme franchisingketjun, rekrytoimme yrittäjiä ja koulutimme heidät loppuun asti hiottujen käsikirjojen pohjalta. Olen saanut huikean kokemuksen siitä, millaista on olla kasvavan yrityksen talousvastaava; millaista on olla 30 henkilön yrityksen toimitusjohtaja; millaista on perustaa franchisingketju; millaista on järjestellä uudelleen yritysten toimintaa, johon kuuluu myös henkilöstön irtisanomisia. Aina ei ole ollut helppoa, mutta saatu kokemus on ollut jokaisen vastoinkäymisen ja menestyshetken arvoinen.

Oma tilitoimisto on ollut pitkään haaveena ja vuonna 2016 päätin toteuttaa sen. Tilanne oli otollinen: aikaisemmassa työpaikassa jatkaja oli valmiina ja tilanne oli muutenkin suotuisa, koska ehkä jopa alitajuisesti olin vienyt yritystä siihen suuntaan, että olin tehnyt itsestäni tarpeettoman.

Mitä eväitä minulla oli oman tilitoimiston perustamiseen?

Olin läpäissyt KLT-tentin vuonna 2008, joten olen todistetusti osaava kirjanpitäjä.

Kirjanpito-ohjelmista on kokemusta, etenkin Netvisor, jota olen käyttänyt jo yhdeksän vuotta.

Mutta tärkeimpänä asiana koen sen, että minulla on käytännön kokemus kaikista omien asiakasyritykseni vaiheista eli yrittäjyydestä. Kokemus siitä mitä on olla töissä, kun lähes joka viikko tulee uusi työntekijä, kasvuyrityksen kassanhallinta, henkilöstöasioiden ymmärrys yt-lakia myöten, mikä paine on saada työntekijöille töitä, missä ristitulessa yrittäjä joutuu elämään henkilöstön ja asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden vaatimusten keskellä. Olen ymmärtänyt, että taloushallinto on vain yksi häviävän pieni osa koko yrityksen toimintaa eikä se saa rajoittaa tai määrätä yrityksen tekemistä. Sen pitää tukea ja mahdollistaa yrityksen toiminta kaikissa taloustilanteissa ja auttaa yritystä menestymään.

Minulla on poikkeuksellisen hyvä taito omaksua asiat ja ymmärtää kokonaisuudet nopeasti. Yleensä ratkaisu löytyy heti, mutta viimeistään seuraavana päivänä pystyn kertomaan asiakkaalle aina ne pari vaihtoehtoista tapaa toimia.
Haluan tuoda jokaisen pienenkin yrityksen saataville oman kokemukseni yrittämisestä. Haluan, että omat asiakkaani eivät kompastu niihin samoihin ansoihin, joita olen itse käynyt läpi.

Olen sitä mieltä, että yrittäjyys tulee lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa ja Tiliampparin kaltaiset opastavat ja asiakkaan hyvää edistävät tilitoimistot tulevat olemaan tärkeitä myös yhteiskunnallisesti. Hyvä tilitoimisto pitää huolen, että valtio saa kaikki ansaitsemansa verot, mutta asiakkaan etu on siinä, ettei valtiolle makseta yhtään ylimääräistä.

Halusin yritykseni olevan erilainen kuin perinteiset tilitoimistot – siksi palveluiden ja toimintatapojen lisäksi myös kaiken muun, aina nimestä lähtien, pitää olla erilaista kuin muilla. Amppari on aktiivinen, etsii koko ajan uusia näkökulmia, toimii pilvessä olevan tiedon ja yrittäjän välillä. Amppari on myös terävä, kertoo pistävän analyysin yrityksen tilasta. Se voi sattua yrittäjää, mutta se on tehtävämme.

Tiliampparin tulevaisuus?

On kysymys, jota olen pohtinut paljon – enkä vielä tiedä varmaa vastausta. Tiedän, että jossain vaiheessa meitä Amppareita on useampi, olemme monivuotisia ja teemme töitä kuningattaren eteen kaikin voimin. Se, mitä jokaisella tulevalla Ampparilla pitää olla, on intohimo. Haluan tulevaisuudessa antaa mahdollisuuden uran alkuvaiheessa olevalle motivoituneelle kirjanpitäjän alulle, samalla tavalla kuin minä sain mahdollisuuden. Haluan myös, että jokainen Amppari osaa neuvoa yrittäjiä heidän ongelmissaan. Asiakasta ei pidä pompotella, vaan asiakkaan pitää saada palvelua heti – omalta Amppariltaan.

Ja sen palvelun pitää olla sellaista, joka auttaa yrittäjää tekemään liiketoiminnan kannalta parempia päätöksiä.

 

Jarmo Sassali
Yrittäjä, KLT-kirjanpitäjä