Posted by on 27.10.2017

Tämä aihe sivuaa kassavirtaa hyvin läheltä. Haluan tuoda maksuehtojen merkityksen tulosten aikaansaamiseksi esille, koska olen huomannut, että ajallaan maksaessa saa paljon etuja. On kahdenlaisia maksajia: hyviä ja huonoja.

Hyvän maineen edut ovat selkeät. Hyvän maineen omaavien maksajien työt tehdään ensin, koska niistä tiedetään varmasti rahojen saamisajankohta. Tämä on osittain alitajuista, mutta pitäisi olla myös suunniteltua. Etenkin palkkapäivän tai verojen eräpäivän lähestyessä kannattaa pohtia kenen työ saadaan laskutusvalmiiksi ja keneltä tiedetään maksusuorituksen tulevan ajallaan. Jos tiedetään, että asiakas ei maksa koskaan laskuja ajallaan, miksi työtäkään pitäisi tehdä? Suosittelen kaikille yrittäjille asiakkaan maksukäyttäytymisen tutkimista ja hinnoittelua myös sen mukaan. Viime aikaisten keskustelujen perusteella entistä suurempi osa yrityksistä on alkanut ymmärtää kassavirran merkitystä. Ja kun kassavirtaa ymmärretään paremmin, tarkoittaa se sitä, että nopeasti maksavat yritykset voivat saada halvempia hintoja ja parempaa palvelua.

Kassavirran kannalta maksuehdot pitäisi olla seuraavat:
Myyntilaskuissa 7 pv, korkeintaan 14 pv.
Ostolaskuissa vähintään 14 pv, mielellään 30 pv.

Tällä yksinkertaisella ohjeella tulet selviämään kassavirtaongelmista. Edellytyksenä on tietysti se, että liiketoiminta on tervettä. Jos liiketoiminta ei ole terveellä pohjalla, mitkään maksuehdot eivät sitä pelasta, ainoastaan pitkittävät väistämätöntä.

Ostajalle vinkkinä: jos suostut maksamaan palvelun tai tuotteen normaalia nopeammin, kannattaa sinun pyytää alennusta. Tiedän itse monia yrittäjiä, jotka ovat valmiita myymään halvemmalla, jos he saavat rahan nopeammin. Olen itse saanut parhaimmillaan 20% alennuksen palveluun, kun olen maksanut laskun heti palvelun suorituksen jälkeen. Bonuksena tässä tapauksessa oli vielä se, että palvelun toteutus oli todella nopea, joten hyödyin kahteen kertaan asiassa. Nopeassa maksamisessa pitää muistaa, ettet maksa asioita ennakkoon enempää kuin työtä on tehty. Tämä ennakkomaksu voi nimittäin kääntyä sinua vastaan, jos et saakaan luvattua palvelua.

Myyjälle muistutus: kun olette sopineet maksuehdosta, pidä siitä myös kiinni. Jos et ole saanut suoritusta eräpäivänä, aloita perintä heti. Soitto asiakkaalle ja kysymys missä rahat ovat. Valitettava totuus on, että se yritys joka ei hoida aktiivisesti perintää, on aina viimeinen joka saa suorituksensa laskuihin. Malliesimerkkinä ovat operaattorit, jotka sulkevat liittymän, jos laskua ei makseta.

Aloittaville yrittäjille kertaus: huolehdi siitä, että maksuehtosi ovat kunnossa äläkä koskaan unohda perintää. Sinun tehtäväsi ei ole toimia kenenkään pankkina. Valitettava totuus on, että vain omalla tilillä olevilla rahoilla voi maksaa laskuja.