Posted by on 28.9.2016

Kun muut himoitsevat tuotetta, sinunkin on pakko saada se. Kuulostaako tutulta? Hyvinkin tuttua, jonka huomaa erityisen hyvin lasten kanssa. Tietty lelu tai asia tulee kiinnostavaksi vasta kun toinen tai muut ovat siitä myös kiinnostuneita.

Tätä samaa käytetään sumeilematta hyväksi markkinoinnissa ja monessa asiassa, jossa massat halutaan saada liikkeelle. Itse törmäsin tähän sattumalta ollessani Lontoossa. Pysähdyin kaupan eteen, jossa oli porukkaa kuuntelemassa, kun liikkeen kauppias viihdytti yleisöä ja jakoi ilmaisia hajuvesipulloja. Jäimme asiaa katsomaan ja yksi samasta seurueesta sai ilmaisen näytteen. Seurasin mielenkiinnolla tilannetta, kunnes kauppias alkoi työntää tavaraa kassiin samaan tyyliin kuin karkkikauppias markkinoilla. Samalla hän puhui kovaan ääneen kuinka nyt saa 160 punnan hajuvedet 20 punnalla. Kiinnitin huomiota kahteen henkilöön, jotka saman tien ottivat kaksikymppisen taskuistaan, nostivat sen ylös ja odottivat, että saavat oman kassinsa. Pohdin, että pitäisikö, kun nyt näyttää saavan halvalla ja muut ovat samaa mieltä. Lopputulos oli, että tuosta n. 15 ihmisen porukasta neljä osti kassillisen tavaraa. Ja hetkessä kaupan edusta tyhjeni.

Jäin itse kadun varteen seisoskelemaan, kunnes huomasin, että kaksi kassin ostajaa pyörivät myös liikkeen ympärillä. Kävi ilmi, että nämä kaksi, jotka ensimmäisinä olivat ostamassa, olivat maksettuja. He palauttivat kassinsa ja saivat rahansa takaisin. Toiminnan sujuvuudesta päätellen ei ollut lainkaan epäselvää mistä oli kysymys, joten tavaroiden palauttaminen palautusoikeuden perusteella ei ollut syynä palautukseen.

Jäin pohtimaan asiaa ja kyllä – itsellenikin tuli pieneksi hetkeksi mieleen, että pitäisikö tarjoukseen tarttua, kun muutkin olivat niin innoissaan ostamassa eli sattumalta olikin tullut tehtyä löytö. Osaltani tavaroiden ostamatta jättäminen perustui tarpeeseen, en tarvinnut kyseisiä tuotteita eikä lahjaksi ostaminenkaan olisi tullut kyseeseen, kun ei niitä olisi käsimatkatavaroissa voinut kuljettaa.

Myöhemmin jäin vielä pohtimaan sitä kuinka yleinen tapa tämä on esimerkiksi Suomessa, jossa rehellisyys on suurempi valtti kuin monessa muussa Euroopan valtiossa. Enemmän pohdittuani tajusin, että tietyt ravintolat pitävät Suomessakin imagojonoa ravintolansa edessä, vaikka tilaa olisi reilusti.

Mitä tästä voi ottaa opiksi:

Kun saat riittävästi massaa paikalle tai kiinnostumaan, muiden kiinnostus herättää myös loppujen kiinnostuksen. Ihmiset tarvitsevat vahvistusta uskolleen, harva uskaltaa olla edelläkävijä, joka ostaa muiden mielipiteistä välittämättä. Kun tuotteesi on suosittu, muista tuoda se myös esiin. Suosituin tuote on turvallinen valinta eikä se ainakaan täydellinen floppi ole. Ihmiset ovat valmiita maksamaan keskinkertaisestakin, jollaisia suositut tuotteet yleensä ovat.

Seuraavassa kirjoituksessa palaan taas tuttuihin ja turvallisiin talousaiheisiin.