Posted by on 15.8.2016

Olin innoissani viikonlopun Flow-festareilla – en niinkään musiikista tai valoista vaan ruoasta ja kokonaisuudesta ylipäätään. Tajusin samalla syyn miksi en ole ollut festari-ihminen: metrilaku ja pyttipannu eivät saa minua liikkeelle.

Ruokatarjonta oli niin laaja, että jäi harmittamaan, kun en ehtinyt maistaa useampaa eri vaihtoehtoa. Samalla pohdin yrittäjän kannalta tilannetta. On aivan mahdotonta saada samaa asiakasta tulemaan toista kertaa omalle kojulle. Kuulun itse kokeilijoihin, joka haluaa tutustua uusiin makuelämyksiin ja antaa mahdollisuuden tehdä vaikutus omiin makuhermoihin. Samalla se on onnistujille vaikeaa, kun ei saa myydä uudestaan samoille asiakkaille. Paitsi jos sinulla on ravintola, jonne voi tulla talvi-iltoina nauttimaan hyvästä ruoasta, ja jos ravintola sattuu olemaan vielä asuinpaikan lähellä, on eväät hyvän ja pitkän asiakassuhteen syntymiseen valmiina.

Pikavoittojen metsästäjille festarit ovat lähtökohtaisesti hyvä paikka. Jos et aio toimia vuotta pidempään, tee hyvä tili kesän festareilla huonolla ruoalla. Toisena vuonna et myy enää mitään, jos asiakkailla on muitakin vaihtoehtoja.

Koin itse Flowssa hyviä elämyksiä ruoan ja musiikin suhteen ja valitettavasti myös pettymyksiä. Tunnettu nimi, tyhjä tiskin edusta, mutta päätin silti kokeilla. Kovettunut leipä, hieman haalea ruoka, joka oli ilmeisesti pidemmän aikaa odottanut asiakasta. Laadusta voi tinkiä kerran, toista mahdollisuutta ei yleensä tule, kun muita vaihtoehtoja on paljon. Pätee niin ravintoloihin kuin muihinkin palveluihin. Hyvän ruoan tiskillä oli säpinää, pieni jono, kiireinen ja hyväntuulinen vastaanotto ja mikä tärkeintä: ruoka oli maittavaa, sopiva lämpötila ja tuoreus.

Haluan kiittää kaikkia, jotka pitivät laadusta kiinni, palvelivat meitä asiakkaita hymyissä suin. Saavutatte pitkällä aikavälillä paljon, vaikka kanta-asiakkuuksia ei välttämättä vielä syntynytkään.

Mitä aloittava yrittäjä voi tästä oppia:

Jokainen asiakaskohtaaminen on tärkeä, et tiedä koskaan kenestä voi tulla sinun kanta-asiakas tai kuka tulee tuomaan yrityksensä juuri sinun ravintolaan viettämään asiakasjuhlia. Pienikin asiakas etenkin palvelualalla voi saada suuret massat liikkeelle hyvässä ja pahassa. Älä ota riskiä, koska huono maine leviää todella nopeasti. Helpompaa on palvella kaikkia asiakkaita kuin he olisivat sinun ainoita asiakkaita.

Ihailen Flown tarinaa, perustaja Tuomas Kallio sanoi eräässä haastattelussa ”Olemme aidosti kahjoja yksityiskohtien kanssa. Panostamme laatuun ja teemme tapahtumaa sisältö edellä”

Pätee meidän kaikkien yrittäjien työhön: pitäkää kiinni tärkeistä asioista ja menkää sisältö edellä.

Olen vaikuttunut, joten nähdään ensi vuonnakin Flowssa.

Posted in: Yleinen