Posted by on 13.9.2018

Kävin eilen asiakkaan luona palaverissa ja juttelimme pitkään heidän tilanteesta. Keskustelun lomassa tuli esiin myös heidän taloushallinnon järjestämisen vaihtoehdot tulevaisuudessa. Kerroin vaihtoehdoksi, että voisivat palkata osaavan talousjohtajan, jolloin saisivat ehkä pieniä säästöjä aikaiseksi, kun eivät enää tarvitsisi Tiliampparin palveluita tulevaisuudessa, kun tämä osaava talousjohtaja voisi tehdä asiat itse. Lähdettyäni asiakkaalta huomasin, että työmääräni oli vain kasvanut ja sain aivan uusia asioita hoidettavaksi.

Mietin asiaa loppupäivän aikana ja huomasin vanhan totuuden: kun olet asiakkaan edun nimissä valmis luopumaan jopa omasta palkkiostasi, olet saavuttanut asiakkaan luottamuksen korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tämä on tietysti jatkoa ajatellen erinomainen tapa myydä, mutta asian sanottuani asiakkaan luona en ajatellut mitään muuta kuin asiakkaan parasta unohtaen omat työni. Lopulta kyse on aitoudesta. Me kaikki aistimme teennäiset myyjät, joiden päätavoite on saada kauppaa. He jotka ovat valmiita tekemään asiat sydämestään, ovat elintärkeitä kumppaneita pienille yrityksille. Ja vaikka asiat tehdään rakkaudesta lajiin, ei se tarkoita sitä, että asiat tehdään ilmaiseksi. Laadukkaasta työstä pitää saada reilu korvaus.

Saman avoimuuden teeman alla pohdin myös muiden asiakkaiden kanssa käymääni keskustelua ja tulin samaan lopputulokseen. Asiakkaat, joiden kanssa pystyn käymään avointa keskustelua ilman teennäistä konsulttijargonia, olemme saaneet parhaat tulokset aikaiseksi. Kun molemmat kertovat rehellisesti omat ajatuksena, päästään paljon syvemmälle asioihin. Rehellisesti kerrottuun tilanteeseen löytyy paljon helpommin ratkaisuja kuin kautta rantain haettuun spekulaatioon.

Uusille yrittäjille vinkkinä:

Olkaa avoimia erityisesti kirjanpitäjällenne. Kirjanpitäjälläsi on vaitiolovelvollisuus eikä hän kerro juttujasi eteenpäin. Kertomalla hänelle kaiken mahdollisen, tulet saamaan taloushallinnostasi todella paljon enemmän irti. Vanhan sanonnan mukaan niin metsä vastaa kuin huudetaan. Jos kohtelet kirjanpitäjääsi hyvin, saat samanlaista kohtelua takaisin. Hyvään kohteluun kuuluvat kohteliaat ja asialliset viestit sekä kiitos, ei vaadi sen enempää.