Posted by on 25.8.2017

Yrityksen pitää itse valita asiakkaansa. Aihe on arka ja etenkin tasapäistämisen Suomessa erittäin arka. Pienyrittäjän näkökulmasta on suoranainen onni, jos saa hyviä asiakkaita. Hyvin usein asiakkaansa voi tuntea paremmin kuin työntekijänsä, pahimmassa tapauksessa jopa paremmin kuin puolisonsa. Koska asiakkaat ovat niin merkittävässä roolissa, ei sinun kannata tehdä yhteistyötä asiakkaiden kanssa, joita et voi sietää. Miksi ei? Koska tekemällä töitä vain omasta mielestäsi hyvien asiakkaiden kanssa sinulla riittää paljon enemmän energiaa ja olet siten tehokkaampi, josta seuraa parempi taloudellinen menestys.

Asiakasvalinta on tärkeää työperusteisessa toiminnassa kuten tilitoimistoissa, konsulteilla, isännöitsijöillä, kampaamoilla, mainostoimistoilla jne. Miten asiakkaita voi valita? Sanotaan, että vakka kantensa löytää. Samanlaiset ihmiset löytävät yleensä toisensa ja niin on myös asiakkaiden kanssa. Kun löydät muutaman ”oikeanlaisen” asiakkaan, pyri saamaan heidät suosittelemaan sinua, jolloin saat samanhenkistä asiakaskuntaa lisää. Tämä toimii valitettavasti myös toisinpäin. Jos olet ajautunut ikävien asiakkaiden suohon, ne vaan lisääntyvät, jos otat heidän suosituksista lisää asiakkaita. Tässä kohtaa sinun täytyy kieltäytyä suositusten kautta tulevista asiakkaista ja tehdä asiakashankintaa siellä missä koet sinun ”oikeiden” asiakkaiden olevan. Eli älä ota niitä, jotka tulevat helposti vaan näe vaivaa myyntiin.

Tärkeintä sinun kohdalla on päätös siitä, että tulet jatkossa tekemään asiakasvalintaa. Käy asiakkaasi läpi, mieti kenen kanssa haluat tehdä jatkossa töitä ja kuka joutuu siirtolistalle. Keskity hyvien asiakkaiden hoitamiseen ja käy keskustelu siirtolistalla olevien asiakkaiden kanssa. Hyvin usein taustalla on muita syitä kuin huono kemia. Tee asiakkaalle uusi ehdotus yhteistyön jatkosta ja käy syyt läpi. Esimerkiksi jatkuva myöhästely, turha laskujen reklamointi, tarpeeton juoksuttaminen. Jos asiakas parantaa tapansa, voi olla että yhteistyönne nousee uudelle tasolle. Jos ei, irtisano sopimus.

Onko tämä oikein? Mielestäni on, koska asiakassuhteen alussa kukaan ei voi tuntea tulevaa yhteistyökumppania perusteellisesti. Tilanne on voinut myös muuttua, ehkä asiakkaan yhteyshenkilö on vaihtunut, joka vaikuttaa aina yhteistyöhön, välillä paranee ja toisinaan huononee. Kaikki me teemme virheitä, mutta parhaiten selviytyvät he, jotka ymmärtävät virheensä, korjaavat, ottavat opiksi ja jatkavat eteenpäin.

Älä jää elämään asiakkaiden kanssa, jotka ovat valinneet sinut vaan elä asiakkaiden kanssa, jotka sinä olet valinnut.